Rafał Dębski je dalším polským autorem, kterému se podařilo proniknout na český trh. O uvedení jeho knihy se tentokrát postaralo malé české nakladatelství Gorgona Books v čele s Janem Kravčíkem. Souhvězdí Kata je hodně zajímavá kniha, která by rozhodně neměla uniknout žádnému fanouškovy fantasy.

Pojďme se ale podívat na samotného autora, který o sobě tvrdí že je velkým milovníkem Čech, ale jinak naprosto obyčejným mužem, který naštěstí neprochází krizí středního věku.

~~~


1. otázka
Pro českého čtenáře moc známý nejsi, můžeš nám na úvod říct něco o sobě?

Co mohu o sobě říct ... Jsem obyčejný muž po čtyřicítce, ale bez krize středního věku. V současné době pracuji jako školní psycholog, bydlím u moře v zálivu u Gdaňsku. Snažím se zachytit co nejvíce štěstí od života, dokud je ochotno mi dát ještě víc. Někdy se mě lidé ptají, jak trávím svůj volný čas.
Odpovídám, že volný čas mi chybí nejvíce, a to je pravda.


2. otázka
Není to tak dlouho co ti u mladého českého nakladatelství vyšla kniha Souhvězdí kata, co říkáš na zpracování knížky, jak se klukům z Gorgony povedla. Podle mě mají jedno z nejlepších grafických zpracování u nás.

Spolupráce s Gorgona Books je skutečným potěšením. Vydavatel je pravda takzvaná, "one man show", ale nemůžeme popřít jeho profesionalitu. No, překlad "Souhvězdí Kata" od Honzy Kravčíka je velmi dobrý, pokud tedy mohu soudit podle mojí znalosti českého jazyka. 
Grafika knihy je prací jednoho z nejlepších odborníků, s nimiž jsem měl možnost pracovat, Dominika Bronieka . Když mi Honza Kravčík ukázal návrh, byl jsem nadšený. Výborný nápad a stejně vynikající výkon.


3. otázka
Když už jsme u Souhvězdí kata, tak proč zrovna kat? Navíc k tomu šmrncnutý krysařem?

Protože katovství - samozřejmě za starých časů - bývalo zajímavým povoláním. Krvavým, krutým, ale rozhodně zajímavým. Kat sloužil nejen jako mučitel, ale pečoval také o městský bordel, tohoto úkolu se většinou zhostila katova manželka.
S katmi také bylo porůznu zacházeno. V některých zemích, měl uhlem zakrytý obličej během vykonávání povinností, v jiných ne. Jen málo měst mělo "právo meče", které jim dávalo možnost zaměstnat kata trvale . A tak byl kat vždy vyloučen z běžného života.
Ve Wroclawi došlo k takové situaci: Lupič zabil obecního radní. Byl odsouzen k trestu smrti , ale Wroclaw neměla právo meče, takže muselo padnout rozhodnutí kdo trest vykoná. Městská rada se rozhodla pro syna zavražděného radního. Rozsudek měl provádět v souladu s rozhodnutím, ale zaplatil za to vysokou cenu - musel se odstěhovat z města , protože nikdo s ním nechtěl mluvit a považovali ho od té doby za kata.
Dá se říct, že se v mém románu prolíná kontrapunkt k jeho osobnosti. Je to člověk, který dokáže způsobit ty nejhorší muka, ale v první řadě je to také někdo, kdo trpí, kdo zraje, člověk který vidí, že svět je jiný, než mu zdálo.


4.otázka
Můžeš nám prozradit z čeho si čerpal inspiraci pro tuto hodně netradiční fantasy knihu

Někde v hloubi duše jsem si již dlouho pohrával s tímto nápadem. Polská beletrie má obecně hodně neobvyklou fantastiku. Tradiční vzorec zde již čtenáře a spisovatele nudí. Ale "Souhvězdí Kata" je jistě jedinečné, a to i mezi těmi neobvyklými knihami. Je těžké říct, kde přesně se ta myšlenka vzala. Asi potřeba srdce.


5. otázka
Máte v plánu s Gorgonou nebo jiným vydavatelstvím přinést nějakou další tvojí knihu?

Pro tuto chvíli, byly plány na vydání dalších knih v České republice pozastaveny. Omlouváme se, ale vaše úřady zvýšily DPH a nakladatelé musí bojovat o svůj život. V takových podmínkách je obtížné očekávat, že se v blízké budoucnosti objeví řada dalších překladů.


6. otázka
V jednom tvém medailonku jsem se dočetl, že miluješ Čechy, proč zrovna nás?

Češi si rozhodně zaslouží moje sympatie a lásku pár věcmi. 
Za prvé - pivo. Jsem fanda a milovník tohoto nápoje, a Češi jsou navíc schopni vařit některé z nejlepších piv na světě . 
Za druhé - Literatura: Hašek , Hrabal , Kafka , Škvorecký , Topol a další . 
Za třetí - Filmy : Mám rád českou kinematografii , především komedie. Ale velmi mne zaujaly i "Ostře sledované vlaky ". Obecně lze říci, že Jiří Menzel je génius . Jeho "Postřižiny" jsou téměř dokonalá práce. 
Češi si zaslouží můj ( a nejen můj ) obdiv pro hudební skupiny XIII Století. I když nevím, jestli nejsou více populární v Polsku, než u vás. A ještě za Ivana Mládka. I za "Nemocnici na kraji města", a za televizní seriál "Arabela" ... A Rumcajse, Křemílka a Vochomůrku, Krtka a spoustu dalších. 
No, taky mám rád váš přístup k životu - střízlivý, někdy cynický, ale jednoznačný pohled na svět . Který Polákům někdy chybí. 
Nicméně, toto neplatí pro českou hudební scénu. Někoho může můj názor urazit, ale vyměnte už Karla Gotta, Jiřího Korna a Helenu Vondráčkovou 


7.otázka
Nakonec bych se tě zeptal jaké máš plány do budoucna a na co se tvoji fanoušci mohou těšit.

V tuto chvíli čekám na vydání dvou románů u vydavatelství "Rebis": Jedná se o Hard sci-fi a historický kriminální román. Navíc nyní pracuji na prvním dílu připravované série v žánru space opera pro nového vydavatele. Uvidíme, co z to vyjde.:)


Moc děkuji Rafałovi za rozhovor
~~~

Rafał Dębski [čti Rafau Dembski] – narozen roku 1969 ve znamení Blíženců. Vzděláním a profesí psycholog, srdcem rytíř – společně se synem nacvičuje boj všemi druhy chladných zbraní. Knihy píše ve svém volném čase a někdy se sám diví, kolik už toho vyplodil (14 románů, 3 sbírky, desítky povídek).

Za Souhvězdí kata obdržel v roce 2008 cenu polského fandomu Nautilus a jde o jeho první knihu přeloženou do češtiny. Je tomu rád, protože miluje vše české, zejména kinematografii (ve své sbírce má snad všechny filmy Jiřího Menzla a Václava Vorlíčka) a jednou z jeho nejoblíbenějších hudebních skupin je jihlavské XIII. století.

Je také velkým milovníkem piva, což je dokonale vidět na jeho stále atraktivnější siluetě.